Rigtig mange kontorarbejdende mennesker undervurderer vigtigheden af, at sidde i den rette arbejdsposition når man er på arbejde. Det betyder, at lige så mange kender til at have smerter efter en lang arbejdsdag, hvor man har siddet ned i mange timer. Denne smerte skyldes dog ofte, at kontorstolen ikke er indstillet korrekt, hvilket især kan belaste ens læn og andre dele af kroppen. Det er dog oftest ryggen, det går udover, når stolen, man sidder på, ikke passer til ens højde og drøjde. Og det er et kæmpe problem for mennesker, der arbejder på kontorer eller som bare sidder ned i mange timer i løbet af dagen. Det er direkte usundt og kan resultere i længerevarende rygskader.

Der er heldigvis ved at komme større fokus på sundhed på arbejdspladserne i Danmark. Det betyder f.eks. at arbejdsgiverne skal sørge for et justerbart hæve sænkebord og bør tænke ergonomi ind i deres indretning. Men mange kontorarbejdere tror dog stadigvæk, at deres smerter har noget med fysisk aktivitet at gøre. Og dette kunne ikke være mere forkert. Det er nemlig kontorstolene, der oftest er synderen. Samtidig er det vigtigt at huske på, at dette problem lige så vel kan opstå i hjemmet, som det kan ske på arbejdet. Har man en hjemmearbejdsplads bør man derfor tænke i samme baner.

Sådan indstiller du ergonomiske kontorstole ordentligt

Det er vigtigt at være omhyggelig, når man skal indstille kontorstole ordentligt. Ellers kan man få skader i ryg, læn og andre steder, hvilket kan gøre det svært at arbejde i hverdagen. Forsøg derfor at tage højde for flest mulige faktorer:

  • Kontorstole behøver ikke at være dyre, for at være gode. Men det er vigtigt at de har nogle indstillingsmuligheder, så du kan optimere din arbejdsposition. Kig efter en ergonomisk kontorstol for at få flere indstillingsmuligheder.
  • Ryglænet er til at for at støtte ryggen, og det er specielt det nederste af ryggen, også kaldt din læn. Sker det, så retter vi os nemlig automatisk op. Typisk kan et ryg køres op og ned.
  • Undgå armlæn. For det første er de tit ofte bare i vejen og de er alligevel ikke til meget støtte. Hvis din kontorstol kommer med armlæn så pil dem af hurtigst mulig.
  • Sædedybde: Der skal plads til en knyttet hånd imellem underbenet og forkanten. Pas derfor på med at vælge et sæde der er for dybt.
  • Højde: Forsøg at indstille højden på kontorstolen så knæerne er lidt under hofterne men ikke meget.

Se også gerne nedenstående videopræsentation eller besøg jkOffice og se hvad de anbefaler af ergonomiske kontorstole.

Man må ikke undervurdere vigtigheden af, at højden på kontorstole er indstillet ordentligt. Det går ikke, at man skal strække tæerne, for at kunne nå jorden. Det kan gøre stor skade på både ryg og ben, hvis dette ikke tages seriøst. Du bør også indstille dit hæve sænkebord, så det har den rette højde i forhold til din kontorstol.